Ta inte ifrån oss pumpanvändare vår livskvalité!

Jag älskar min insulinpump! Jag fick den 2007 och har tidigare använt mig av sprutor. Pumpbehandling är den absolut bästa behandlingen man kan få som typ 1 diabetiker. Det finns funktioner i den som man alsritg kan uppnå med pennor. Varför i hela friden ska vi gå tillbaka i utvecklingen!! Vem har råd att punga upp 30 000 kr ur egen ficka för att kunna få denna behandling. Jag tycker att det är skandal att det inte längre kommer att vara subventionerat. Debatten är väl bara i början och sista ordet är nog inte sagt...


Kommentarer
Postat av: Jonas

Hej, jag är en "ny" diabetiker, har bara haft det i lite mer än ett halvt år nu. Skulle du kunna förklara för nackdelarna och fördelarna med pump. Jag är en frilivs människa och soldat i grunden, ett yrke som jag hoppas ska kunna återgå till trots min sjukdom men jag behöver tips och råd innan det är möjligt.

2011-08-15 @ 11:45:52
Postat av: Annika

Innan jag tackade ja till erbjudandet till att få möjligheten till insulinpump hade jag lite funderingar. Den ska alltid sitta där, dygnet runt. Det kommer att synas att jag faktiskt är sjuk, vill jag det? Efter övervägande bestämde jag mig för att tacka JA! Det som övervägde mest var att det gäller att hålla sig i framkant i utvecklingen och så mycket mer funktioner man kan använda än med penna. Jag vill ju må bra och leva ett långt liv utan en massa följdsjukdomar.

Nu är jag så van vid pumpen att den bara hänger med, jag stör mig inte alls. Jag är så nöjd! Fördelarna är många: Med pumpen är det lättare att hålla ett jämnt blodsocker. Pumpen är inställd på att pusta ut insulin var tredje minut, kallas basdos (ersätter sprutan med långtidsverkande insulin). Denna kan man sänka så att det blir lättare när man ska motionera eller göra annat tungt. Har man väl tagit insulin med penna så har man det i sig. Man tar ju också insulin när man äter, kallas bolusdos. Man kan också ställa in pumpen när man tar en dos till maten och välja att den pustar in en del av mängden på en gång och sedan resten fördelat på närmaste timmen.

Mycket tekniskt...men för dig som är ute mycket och rör dig och har ett aktivt liv så är pump något för dig!! Absolut! Lycka till.

2011-08-18 @ 16:02:26
URL: http://diabetesmammans.blogg.se/
Postat av: Jonas

Okej, tack för svaret. :) Nästa gång jag är hos min diabetessköterska ska jag fråga mer om pump.

2011-08-18 @ 19:17:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0